jak leczyć nerwicę

9 niezawodnych sposobów, jak leczyć nerwicę

Borykasz się z nieustannie nawracającym uczuciem lęku? Męczą Cię powtarzające się czynności lub natręctwa zakłócające przebieg codziennych obowiązków? A może masz tendencję do częstego skupiania się na tym, co aktualnie dzieje się w Twoim ciele? Jeżeli tak, z pewnością nieraz zadawałaś/eś sobie pytanie jak leczyć nerwicę: co mógałbyś/mógłbyś zrobić, by sobie pomóc.

Każda osoba doświadczająca takich dolegliwości dobrze zna towarzyszący jej stan wszechogarniającego niepokoju, który pojawia się znienacka i może całkowicie sparaliżować wszelkie działanie.

Często towarzyszy jej utrzymujące się zmęczenie, zamartwianie się, zaabsorbowanie domniemanymi chorobami, trudności ze skupieniem, nastrój depresyjny, a nawet przejawy agresji.

Natura zaburzeń lękowych

jak leczyć nerwicę

Zaburzenia lękowe (czasem zwane nerwicami) obejmują zespół psychicznych, emocjonalnych i fizycznych objawów których podłożem nie są zmiany biologiczne i nie wiążą się ze stanem fizycznym organizmu. Należą one do jednych z najczęstszych problemów natury psychicznej. Szacuje się, że dotykają nawet do kilkunastu procent społeczeństwa.

Nerwica może przyjmować bardzo różne oblicza – jest to zależne od osobowości, indywidualnych cech i sposobów reagowania osoby nią dotkniętej. Nie jest też tajemnicą, że trudne okoliczności takie jak np. brak wsparcia rodziny, problemy w pracy czy w związku itp. mogą stanowić czynnik, który nasila uciążliwe symptomy. Osobom cierpiącym na nerwicę nieobce jest uczucie bezradności, a nawet rozpaczy pojawiającej się z powodu swoich przeżyć.

Co zatem zrobić, gdy uczucie lęku spędza sen z powiek, w nieoczekiwanych momentach zaczyna brakować tchu a serce nie chce przestać kołatać? Radzenie sobie z nerwicą to żmudny proces, mamy jednak pod ręką arsenał sprawdzonych sposobów, które pomogą powrócić do równowagi.

Poznaj skuteczne techniki!
Zapisz się na mój bezpłatny, mailowy 5-dniowy kurs walki z lękiem, nerwicami, paniką, zamartwianiem się i stresem. Życzę Ci powodzenia w Twoich zmaganiach! Natalia
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.

Sposoby na nerwicę

Istnieją trzy zasadnicze formy terapii (farmakoterapia, psychoterapia i sposoby domowe), które zastosowane w odpowiednich proporcjach z pewnością przyniosą ulgę i poprawę.

 

jak leczyć nerwicę

Leki przeciwdepresyjne

Leki przeciwdepresyjne zawierają substancje, które mają za zadanie zmodyfikować wrażliwość komórek nerwowych na trudne dla nas sytuacje. Działają one bezpośrednio na receptory synaptyczne lub sposób uwalniania i wychwytu neuroprzekaźników obecnych w układzie nerwowym. Wywierają one wpływ przede wszystkim na metabolizm serotoniny, noradrenaliny oraz dopaminy – głównych transmiterów regulujących nasze samopoczucie. W ten sposób niwelują niepokój, pomagają w walce z fobiami (czyli lękami związanymi z konkretnymi sytuacami lub przedmiotami) i poprawiają nastrój. Są ważnym dodatkiem do psychoterapii, jednego z głównych sposobów walki z nerwicą.

Leki  rzeciwdepresyjne są szczególnie wskazane w przypadku zaburzeń o bardzo nasilonym przebiegu, trudnych do opanowania, uniemożliwiających wykonywanie obowiązków, z dużym lękiem, natręctwami oraz depresją. W takich sytuacjach trudno skupić się na pracy lub nauce, prawda? Środki przeciwdepresyjne uśmierzają to kłopotliwe napięcie.

Ze względu na mechanizm działania preparaty tego typu mogą czasami powodować efekty uboczne, choć nie każdy pacjent ich doświadczy. Do najczęstszych należy zmiana apetytu. Jeśli wystąpią efekty uboczne – lekarz zaleci zmianę leczenia.

Na polskim rynku istnieje około 30 preparatów pomocnych w walce z nerwicą, więc ilość opcji leczenia jest naprawdę obszerna. Skuteczność tej metody jest duża, najlepsze efekty przynosi jednak w połączeniu z innymi formami leczenia.

Anksjolityki, czyli leki przeciwlękowe

Co robić, gdy naszym zasadniczym problemem jest przede wszystkim niepokój? W takiej sytuacji z pomocą przyjść mogą anksjolityki. Jest to zróżnicowana grupa leków, których działanie opiera się na modyfikacji działania przekaźników nerowowych zwanych GABA) oraz serotoniny. Po wniknięciu do układu nerwowego stopniowo redukują niepokój, uspokajają, rozluźniają, a w niektórych przypadkach również pomagają zasnąć. Część z nich działa doraźnie, inne zaś potrzebują więcej czasu, by różnica mogła stać się odczuwalna.

Do zestawu  ajpopularniejszych anksjolityków zaliczyć można takie substancje, jak benzodwuazepiny (np. alprazolam i diazepam), buspiron, propranolol czy hydroksyzynę. Podobnie, jak w przypadku leków przeciwdepresyjnych, reakcja może być bardzo zróżnicowana, a przy planowaniu terapii pod uwagę bierze się potencjalne korzyści oraz ewentualne skutki uboczne. Skuteczność działania anksjolityków można ocenić na stosunkowo wysoką (ale nie aż tak dużą, jak leków o działaniu antydepresyjnym), z pewnością jednak nie powinny one stanowić jedynego sposobu leczenia.

Benzodiazepiny

Benzodiazepiny wskazane są do krótkotrwałego leczenia objawów nasilonego lęku. Specyficzna budowa chemiczna substancji należących do tej grupy pozwala szybko opanować objawy narastającego zdenerwowania. Ich działanie rozpoczyna się już ok. 20 minut po podaniu doustnym. Wydatnie zmniejszają uczucie napięcia, rozluźniają mięśnie i pomagają zasnąć.

Mechanizm działania beznodiazepin opiera się na zmniejszeniu pobudliwości komórki nerwowej wskutek oddziaływania na receptory GABA, czyli uspokojenia reakcji Twojego układu nerwowego na wydarzenia, które Cię spotykają. Ich mankamentem jest stosunkowo łatwe działanie uzależniające, co powoduje konieczność zwiększania dawki. Z tego powodu można je przyjmować nie dłużej, niż 3 – 4 tygodnie. Jeśli zaistnieje taka potrzeba, po tym czasie należy wdrożyć preparaty o innym mechanizmie działania.

Psychoterapia poznawczo – behawioralna

Odpowiedź na pytanie, jak leczyć nerwicę nie ogranicza się jednak tylko do farmakoterapii. Przedstawione powyżej metody mają przede wszystkim charakter objawowy, czyli wpływają na reakcje naszego organizmu w sytuacji lęku, psychoterapia zaś ma za zadanie oddziaływać na przyczynę zaburzenia i dokonywać zmiany na poziomie sposobów odbierania własnej osoby i środowiska. Daje ona szansę uzyskania emocjonalnego wsparcia ze strony terapeuty a także bezpośredniej pracy nad samym problemem.

Leczenie tego typu pomaga wyrwać się z nerwicowego błędnego koła, którym jest skupienie na sobie i dolegliwościach, co dodatkowo „napędza” lęk, zmienić stare i utarte sposoby myślenia oraz spojrzeć z dystansem na siebie i otoczenie.

W przypadku zaburzeń lękowych bardzo dużą popularnością cieszy się terapia w nurcie poznawczo – behawioralnym (CBT z ang: cognitive-behavioural therapy), dzięki której pacjent może zmodyfikować dotychczasowy sposób działania, nauczyć się innych sposobów reagowania na trudne dla niego sytuacje oraz poznać nowy repertuar technik radzenia sobie ze stresem i samą chorobą. Efektem jest osiągnięcie stanu większej równowagi wewnętrznej.

Zmiana założeń podstawowych

W toku rozwoju każdy człowiek nabiera konkretnych przekonań na temat siebie i otaczającej rzeczywistości. Uczy się w określony sposób spostrzegać świat, a emocje, których doświadcza są odzwierciedleniem jego oceny i sądów. Nieraz dochodzi do wykształcenia myślenia, które nie jest funkcjonalne, przysparza trudności, a nawet może doprowadzić do pojawienia się objawów zaburzeń oraz zachowań o kłopotliwej naturze. Nerwica jest doskonałym tego przykładem.

Wskutek wychowania i uczenia osoby cierpiące na zaburzenia lękowe nabierają błędnych przekonań, mogą niesłusznie oceniać różne sytuacje jako zagrażające, skupiać się nadmiernie na swoich kłopotach, nie wierzyć w siebie i własne zasoby a także dokonywać nieprawidłowych uogólnień dotyczących świata. Z tego powodu przejawiają utrwalone, niekorzystne wzorce reakcji na określone sytuacje.

W toku terapii możemy zmienić owe przeświadczenia i wyobrażenia, stopniowo modyfikując je i osiągając bardziej realistyczny obraz rzeczywistości.

Eksperymenty i treningi

W trakcie leczenia terapeuta może próbować kwestionować założenia pacjenta i zachęcać go do przetestowania wyobrażeń na temat danej sytuacji w rzeczywistości. Dzięki temu pacjent pozyskuje nowe doświadczenia, które są podstawą powstawania bardziej funkcjonalnych zachowań.

Nie mniej ważne w tym procesie jest trenowanie nowych umiejętności (np. trening asertywności czy radzenia sobie ze stresem), które z czasem stają się naturalnym zasobem osoby będącej w terapii.

 

Regularna desensytyzacja, czyli odwrażliwianie

Według założeń terapii poznawczo – behawioralnej różne rodzaje zaburzeń powstają na drodze warunkowania. Warunkowanie to proces, który polega na kształtowaniu podobnych reakcji na podobne sytuacje. W ten sposób otoczenie kształtuje zachowanie osoby, ponieważ jest zarówno źródłem bodźców, jak i reakcji na jej postępowanie. Może wzmacniać konkretne działania lub je hamować, czyli nagradzać lub karać określone zachowania. Powtarzające się skojarzenia wywołują u pacjenta nawyki, w tym nawyk reagowania lękiem.

Desensytyzacja, czyli odrważliwanie polega na stopniowej i regularnej ekspozycji na bodźce, które wywołują nadmiarową reakcję wtedy, gdy osoba poddawana terapii nauczy się osiągać stan wyciszenia i rozluźnienia. Dzięki temu stopniowo „oswajamy” sytuacje, które wywołują największe napięcie – tak, by stały się dla nas neutralne. Wniosek? Najlepiej jak najczęściej mierzyć się z tym, co jest dla nas najtrudniejsze. Jeżeli w towarzystwie innych osób masz ochotę brać nogi za pas, staraj się spotykać z innymi jak najczęściej. Stopniowo przekonasz się, że sytuacja w żaden sposób Ci nie zagraża.

Relaks i odprężanie się

Każdej formie zaburzeń nerwicowych towarzyszy bardzo duże napięcie. Nauka odpoczynku i relaksowania się, jest doskonałą metodą terapeutyczną, pozwalającą przekierować natrętne myśli w inną stronę, oderwać je od tematyki sprawiającej cierpienie, wskutek czego łatwiej jest opanować objawy naszego ciała towarzyszące lękowi.

Trening właściwego oddechu jest pomocny zwłaszcza dla osób doświadczających ataków paniki i wpadających w hiperwentylację, czyli nienaturalnie przyspieszony i pogłębiony oddech. Łatwiej jest wtedy zahamować samonapędzający się mechanizmem objawów płynących z ciała (jak pocenie się, ból w klatce piersiowej) i przywrócić właściwy rytm serca. Stopniowe rozluźnianie mięśni z wizualizacją to również świetny przykład takiego ćwiczenia.

Objawy nerwicowe zawsze są sygnałem, że dzieje się coś, z czym nie potrafimy sobie poradzić i co przekracza nasze zasoby, a niekoniecznie jest do końca uświadomione. Odprężanie się nie tylko pozwala nam na przerwę, ale pozwala też zrobić coś dla siebie i lepiej o siebie zadbać. To bezcenny dar!

Wsparcie o charakterze społecznym

Tak, jak w przypadku każdego innego problemu natury zdrowotnej pomoc bliskich i przyjaciół jest nieoceniona. przeżywając trudności i koncentrując się na objawach łatwo jest się zatracić i popaść w postępującą izolację, która jeszcze dodatkowo zamyka nas w świecie własnych dolegliwości.

Nie zapominajmy, że tylko dzięki poczuciu akceptacji i życzliwości otaczających osób każdy z nas jest w stanie wyjść z impasu, w który może wprowadzić nerwica. Kontakty z innymi nie tylko pomagają walczyć z zaburzeniami lękowymi, ale mają również działanie wtórnie terapeutyczne. Dlaczego? Pozwalają uzyskać dodatkowe informacje zwrotne, które mogą być przydatne w kształtowaniu nowych postaw, z pomocą bliskich możemy również ćwiczyć nowo nabywane umiejętności w bezpiecznym środowisku.

Do dzieła!

jak leczyć nerwicę

Jak widać, w obliczu symptomów lękowych nigdy nie pozostajemy bezbronni. Nerwica to nie wyrok! Jeżeli do tej pory nie byłeś pewny, jak leczyć nerwicę, masz teraz do dyspozycji całą skarbnicę sposobów, która jest pomocna i może Ci ułatwić życie. Teraz pozostaje już tylko wziąć byka za rogi!

 

 

 

 

Poznaj skuteczne techniki!
Zapisz się na mój bezpłatny, mailowy 5-dniowy kurs walki z lękiem, nerwicami, paniką, zamartwianiem się i stresem. Życzę Ci powodzenia w Twoich zmaganiach! Natalia
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.